Co faktycznie wpływa na naszą odporność?

Codziennie jesteśmy bombardowani reklamami różnych specyfików mających poprawić naszą odporność, często natychmiast. Każdy z nas uwielbia szybkie i proste metody. Jednak układ odpornościowy to niezwykle skomplikowany system w naszym organizmie na który wpływ ma wiele czynników i nie ma jednej cudownej substancji która potrafiłaby go wzmocnić ot tak.

Dlaczego nie możemy z dnia na dzień poprawić swojej odporności ?

Układ odpornościowy kształtuje się już od chwili narodzin, a pierwsze jego komórki pojawiają się już w 14-tym tygodniu ciąży a następnie rozwija się przez całe nasze życie poprzez kontakt z różnymi patogenami. Dlatego na przykład przyjęcie dużej dawki witaminy C lub wypicie syropu „na odporność” nie spowoduje nagle, że będziemy bardziej odporni na zakażenia wirusowe czy bakteryjne. Na naszą odporność „pracujemy” cały czas. Jeśli stale niedosypiamy, jesteśmy w ciągłym stresie i na dodatek nie stronimy od używek, przyjmowanie suplementów wzmacniających odporność na niewiele się zda.

Co istotnie wpływa na prawidłowe działanie układu odpornościowego?

Co faktycznie wpływa na naszą odporność?

1. Sen – u osób dorosłych powinien trwać minimum 7 godzin. Osoby, które śpią poniżej tego czasu są 4 razy bardziej narażeni na infekcję niż osoby, które sypiają 7 godzin w ciągu doby.

2. Stres – nie możemy go wyeliminować, ale spróbujmy go chociaż ograniczyć i znaleźć czas w ciągu dnia na relaks. Może to być spacer z bliską osobą, filiżanka ulubionej kawy lub herbaty, słuchanie ulubionej muzyki.

3. Używki – nadużywanie alkoholu i palenie papierosów istotnie osłabia aktywność układu odpornościowego.

4. Hartowanie organizmu – jest zimno i nie chce Ci się wychodzić na spacer? Nie rezygnuj, ubierz się ciepło i co najmniej 30 minut idź szybkim tempem. Wiosną i latem koniecznie chodź boso po trawie. Dodatkowo domowym sposobem jest naprzemienny natrysk –  najpierw ciepłą a potem chłodna wodą pod prysznicem.

5. Jakość powietrza w domu – pomieszczenia w których przebywamy należy regularnie wietrzyć, również zimą. Jeśli jesteś chory to należy to robić nawet kilka razy dziennie. Ważna jest również odpowiednia temperatura. W ciągu dnia nie powinna być wyższa niż 22 stopnie, a w nocy nie wyższa niż 20 stopni. Jeśli w domu jest niemowlę to nie wyższa niż 23 stopnie.

6. Aktywność fizyczna – chodzi o umiarkowany wysiłek fizyczny co najmniej 1 godzinę dziennie. Natomiast bardzo intensywny wysiłek fizyczny obniża odporność bezpośrednio po wysiłku.

7. Czas korzystania z internetu i bycie on-line – zbyt długie przesiadywanie w sieci powoduje, że infekcje pojawiają się o 30 % częściej. Jest to związane z częściej występującymi zaburzeniami snu i mniejszą aktywnością fizyczną u osób spędzających godziny w internecie. Dodatkowo osoby, które bardzo często korzystają z internetu są narażone na stres w momencie, kiedy nie mają dostępu do sieci.

8. Niskie pH soku żołądkowego – niskie pH pomaga zniszczyć większość chorobotwórczych mikroorganizmów wnikających do przewodu pokarmowego z żywnością. Coraz częściej dochodzi jednak do zaburzenia procesu ochronnego kwasu solnego, co jest spowodowane nadużywaniem leków na zgagę, których działanie wpływa na zobojętnianie kwasu solnego w żołądku i treści jelitowej.
Więcej informacji tutaj https://dietetyk.rzeszow.pl/leki-na-refluks-lecza-czy-szkodza/

9. Dieta – powinna być bogata w :

  • Witaminę C – natka pietruszki, papryka, brukselka
  • Beta-karoten – marchew, szpinak, dynia, morele
  • Warzywa cebulowe – czosnek, por, cebula, szczypiorek
  • Kiszonki – kapusta kiszona, ogórki kiszone, buraki kiszone
  • Cynk – pestki dyni, jajka, otręby, mięso
  • Kwasy Omega 3 – ryby morskie, olej lniany, orzechy włoskie

oraz uboga w cukier i produkty wysokoprzetworzone np. słodycze, chipsy, fast food.

10. Nawodnienie organizmu – woda jest głównym składnikiem nie tylko krwi, ale także limfy której jednym z głównym zadań jest transport białek i komórek istotnych z punktu widzenia właściwej odpowiedzi układu immunologicznego na patogeny. Odpowiada również za utrzymanie stałej temperatury ciała i prawidłowe nawilżenie błon śluzowych, które są pierwszą linią obrony przed patogenami.

Nie w jeden dzień Kraków zbudowano…

Dlatego, aby zminimalizować ilość infekcji w ciągu roku musimy zadbać o naszą kondycję fizyczną oraz psychiczną. Samo przyjęcie witaminy C w celu ochrony przed infekcjami na nic się nie zda jeśli na co dzień będziemy prowadzić niehigieniczny tryb życia. Jeśli chcemy, aby nasz układ immunologiczny był silny, dbajmy o niego przez cały rok.